Strona mobilna, czy aplikacja – dylemat współczesnego przedsiębiorcy

Strona mobilna, czy aplikacja – dylemat współczesnego przedsiębiorcy

Planując przedsięwzięcie, którego istotnym lub najważniejszym elementem będzie obecność w Internecie, bardzo szybko staniesz przed dylematem dotyczącym wykorzystania w biznesie urządzeń mobilnych – mobilna (responsywna) strona internetowa czy aplikacja? Przed podjęciem ważnej decyzji, która może zadecydować o sukcesie Twojego przedsięwzięcia, warto wziąć pod uwagę kilka czynników. Projekt mój widzę ogromy!

Uruchamiasz właśnie nowy projekt, jesteś pełen entuzjazmu i energii, dzięki której łatwo pokonasz szereg barier i nadasz swojemu przedsięwzięciu odpowiedniego rozmachu. Jesteś pewien, że strona internetowa lub sklep online w wersji desktopowej i mobilnej oraz aplikacja to niezbędne elementy gwarantujące sukces. Moment, w którym się znajdujesz jest bardzo ważny, ponieważ za chwilę podejmiesz kluczowe decyzje, które trzeba będzie w niedalekiej przyszłości sfinansować. To odpowiedni moment, na to, by wylać na siebie kubeł zimnej wody i zadać sobie pytanie – co wiem o aplikacjach, co wiem o mobilnych stronach internetowych?

Po pierwsze: budżet!

Dosyć często spotykam się z sytuacją, w której Klienci na fali aktualnych trendów dążą od razu do tworzenia kompleksowego rozwiązania: strona WWW, która ma też działać na urządzeniach mobilnych + aplikacja. Ok, to się wszystko da zrobić, ale najpierw trzeba zastanowić się nad sensem takiego rozwiązania i oczywiście trzeba być przygotowanym na odpowiedni budżet. Zderzenia z rzeczywistością wytrzymuje niewielu. Wynika to z faktu, że budowa sensownej aplikacji jest przedsięwzięciem bardziej kosztownym w stosunku do budowy responsywnej strony WWW. Są jednak branże, dla których budowa aplikacja to konieczność.

Co trzeba wiedzieć o aplikacjach?

Zanim rzucimy hasło do budowy aplikacji warto zdać sobie sprawę z kilku kluczowych faktów. Aplikacja, tak jak i strona internetowa, to jedno z narzędzi, przy pomocy których docieramy do potencjalnych klientów. Z tego narzędzia korzysta się jednak w inny sposób, niż ze strony WWW. Aplikacje stworzono po to, by ułatwić osobom korzystającym z urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów itp.) korzystanie z funkcji tego urządzenia lub z wybranych informacji dostępnych w Internecie. Aplikacja ma za zadanie skrócenie czasu w dotarciu do szukanej informacji – wciskam ikonę kalkulatora i już mogę zacząć liczyć, wciskam ikonę prognozy pogody i do razu sprawdzam, jaka dziś będzie aura bez konieczności otwierania przeglądarki internetowej i wpisywania adresu ulubionej strony z prognozami itp.

Aplikacja ma jedną podstawową wadę z punktu widzenia użytkownika – by zacząć z niej korzystać, trzeba ją najpierw zainstalować w telefonie.

Operacja taka, w przypadku osób, które po raz pierwszy chcą pobrać aplikację, wymaga rejestracji w sklepie internetowym, w tym podania nr karty kredytowej itp. Proces ten trwa dłuższą chwilę i jest uciążliwy. Pobranie kolejnych aplikacji to także konieczność podjęcia konkretnego wysiłku – wykonania ze zrozumieniem kilku kliknięć prowadzących do sukcesu. Dlatego osoba, która decyduje się na zainstalowanie aplikacji, musi mieć odpowiednią motywację, by to zrobić. Pytanie pierwsze brzmi zatem: jak przekonać naszych klientów do zainstalowania aplikacji? Pytanie drugie brzmi – co zrobić, by z niej później korzystali? Badania pokazują, że co czwarta pobrana aplikacja jest szybko porzucana. Z punktu widzenia producenta tworzenie aplikacji ma same wady:

  • jest bardzo kosztowne,
  • długotrwałe, proces budowy w zasadzie nie ma końca,
  • i nie wiadomo, czy ktoś z tego będzie korzystać.

Dlaczego tak jest?

Platformy, czyli brak standardu

Rzucając hasło: „chcę mieć aplikację” warto wiedzieć, że trzeba ją zrobić kilka razy. Jeśli chcemy, by aplikacja działała na iPhone’ach to musimy ją zbudować w oparciu o wytyczne dla platformy iOS. Jeśli ma działać w smartfonach z systemem Android, to musi spełniać wymagania tej platformy. Podobnie w przypadku Windows Phone. Mamy więc co najmniej trzy różne systemy i do każdego z nich trzeba dostosować wymarzoną aplikację. A później regularnie ją uaktualniać! (Oczywiście istnieją też rozwiązania hybrydowe umożliwiające budowanie aplikacji, która będzie później działała we wszystkich wymienionych wyżej systemach, ale rozwiązanie to poleca się raczej do tworzenia prostych aplikacji.) Powstaje pytanie – po co w ogóle się w to bawić?

Czy nie wystarczy zbudować responsywną stronę internetową?

Na początek na pewno wystarczy i z całą pewnością w każdym przedsięwzięciu strona internetowa jest podstawą zaistnienia w sieci, ale jeśli działasz w odpowiedniej branży, to posiadanie aplikacji staje się konieczne! Według badań przeprowadzonych przez Google osoby, które korzystają ze smartfonów poświęcają 86% czasu na korzystanie z aplikacji i tylko 14% na przeglądanie stron internetowych. Ale jeśli przyjrzeć się głębiej tym wynikom te 86% czasu spędzamy na grach, rozrywce, korzystaniu z mediów społecznościowych. Mały ekran staje się potrzebny przede wszystkim tam, gdzie chcemy umilić sobie czas czekając na coś (środek transportu, dotarcie do celu podróży, oczekiwanie w kolejce do lekarza, fryzjera itp.). Jest także nieodzowny przy poszukiwaniu najbliższej fajnej restauracji, sprawdzaniu lokalizacji i możliwości dotarcia do celu, zamawianiu taksówki, poszukiwaniu najbliższej toalety, sprawdzaniu stanu finansów i dysponowania nimi, itp.

Rozwaga

Podsumowując – gdy zastanawiasz się, co będzie lepsze dla Twojego przedsięwzięcia – aplikacja, czy strona mobilna (responsywna), a może wszystkie elementy jednocześnie, rozważ, które z tych narzędzi jest lepsze dla Ciebie w budowaniu lojalności klientów. Strona internetowa będzie ci potrzebna w każdym przypadku – przy jej pomocy będziesz widoczny w wyszukiwarce i możesz łatwiej badać zachowania osób, które ją odwiedzają. Jest też podstawowym źródłem informacji o Twoim biznesie. Aplikacja jest potrzebna tylko wtedy, gdy masz pomysł na to, by przekonać jak najwięcej osób do jej pobrania i korzystania z niej w sposób regularny.

Skomentuj

*Required fields Please validate the required fields

*

*