Trendy technologiczne i marketingowe w 2014 roku – na co będzie warto zwrócić uwagę

Trendy technologiczne i marketingowe w 2014 roku – na co będzie warto zwrócić uwagę

Multiscreening

Na początku grudnia 2013 r. firma Millward Brown opublikowała listę najważniejszych trendów, które będą widoczne w rozwoju mediów elektronicznych i marketingu w nadchodzącycm roku. W dokumencie tym eksperci branżowi wypowiadają się na temat zjawisk, które już w tej chwili są zauważalne, a które w przyszłości mogą zaowocować powstaniem nowych rozwiązań technologicznych w dziedzinie reklamy i marketingu. Najgorętszym i najczęściej podejmowanym tematem jest w tym opracowaniu kwestia tzw. multiscreeningu – zjawiska polegającego na tym, że jeden ekran już nam nie wystarcza. Oglądając telewizje często mamy przed sobą także notebook, tablet lub smartfon. Tego typu zachowania oznaczają większe rozproszenie uwagi, co będzie stanowić poważne wyzwanie dla twórców komunikacji marketingowej. Przekazy reklamowe będą wymagać koordynacji w ramach kilku urządzeń. 

Rozszerzona rzeczywistość

Rok 2014 miał stać pod znakiem rozszerzonej rzeczywistości, którą moglibyśmy zacząć się posługiwać przy pomocy wynalazku o nazwie Google Glass. To najważniejsze wydarzenie technologiczne od czasu wprowadzenia na rynek pierwszego modelu iPada może się jednak przesunąć w czasie. Okulary od Google są na razie w fazie testowej – dostępne tylko dla wybranych osób, które chcą się zaangażować w doskonalenie produktu. Niemniej już teraz warto zapoznać się z opiniami pierwszych użytkowników i sprawdzić, jakie są ich wrażenia z korzystania z tego rodzaju wynalazku, który bez wątpienia będzie wymagał wypracowania nowych zasad savoir-vivre. Premiera Google Glasses może się opóźnić, ale konkurencja nie śpi. Podobnych rozwiązań technologicznych można spodziewać się w najbliższym czasie ze strony najważniejszych konkurentów: Apple, Microsoft, Sony itp.

Gadżety, które nosimy

Google Glasses wpisują się w przybierający na sile trend, w ramach którego powstaje coraz więcej zaawansowanych technologicznie urządzeń, na ogół wyposażonych w ekran, które nosimy na sobie. Mam tu na myśli przede wszystkim zegarki, które uzupełniają lub zastępują funkcje smartfonów oraz np. sprzęt przeznaczony dla miłośników aktywności fizycznej. Premiera smartwatcha Pebble miała miejsce blisko rok temu, na rynku są już dostępne m.in rozwiązania firm Sony i Samsung. W nadchodzącym roku możemy coraz częściej spotykać na ulicy ludzi z tego typu sprzętem przypiętym na nadgarstku. Na uwagę zasługuje też oferta gadżetów oferowanych przez firmę Intel. Podczas targów CES 2014 Intel zaprezentował kilka technologicznych rozwiązań, z których najważniejszym może się okazać komputer o nazwie Edison wielkości karty pamięci SD. Wynalazek ten może przyczynić się do powstania i rozwoju wielu nowych, zaawansowanych technologicznie urządzeń przenośnych.

Video

Serwis YouTube jest obecnie największym serwisem gromadzącym i serwującym filmy video. Jest także w niektórych krajach, w tym w Polsce, drugą najważniejszą wyszukiwarką po Google pod względem ilości użytkowników. Według danych dostarczonych przez Megapanel Gemius /PBI i Nielsen Audience Measurement w grudniu 2011 roku YouTube w grupach wiekowych 16-34 i 16-24 pod względem oglądalności doganiał najważniejsze polskie stacje telewizyjne: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4. Można więc śmiało powiedzieć, że mamy do czynienia z narodzinami nowego typu telewizji. W praktyce oznacza to przesunięcie budżetów reklamowych z telewizji tradycyjnej do mediów społecznościowych serwujących reklamy video dostosowane treścią do upodobań internautów. Można się także spodziewać, że w najbliższym czasie na rynku pojawi się dużo firm specjalizujących się w produkcji spotów reklamowych przeznaczonych do emisji np. w YouTube. Cena produkcji tego typu reklamówek będzie dużo niższa niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych reklam produkowanych przez nobliwe agencje reklamowe.

Pełzająca rewolucja mobilna

Na początku grudnia World Internet Project Polska opublikował wyniki badań dotyczące tego, w jaki sposób, i przy pomocy jakich urządzeń Polacy korzystają z Internetu. Wynika z nich, że 85% Polaków posiada telefon komórkowy, ale tylko 28% wykorzystuje go do łączenia się z siecią. Badania te pokazują także, że jako naród ciągle jeszcze jesteśmy tradycjonalistami –z Internetu korzystamy przede wszystkim przy pomocy laptopów i komputerów stacjonarnych. Telefony komórkowe są na trzecim miejscu w tym zestawieniu. Z kolei użytkownicy tabletów stanowią obecnie ok 6% Internautów, co oznacza, że ten wynalazek jest ciągle nowinką techniczną, po którą rzadko sięgamy. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być uzasadniona obawa przed poniesieniem wysokich kosztów za połączenie z urządzenia mobilnego.

W praktyce obecny trend oznacza, że w 2014 roku nie należy spodziewać się dużego skoku w ilości internautów przeglądających strony internetowe z urządzeń mobilnych. Udział ten będzie wynosił od kilku do kilkunastu procent wszystkich użytkowników danej witryny w zależności do branży.